Business and Economic History

On-Line

Vol.12 2014

Monopoly, Power and Politics in Fleet Street: The
Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63

Howard Cox and Simon Mowatt

Britain’s newspaper and magazine publishing business did not fare
particularly well during the 1950s. With leading newspaper proprietors
placing their desire for political influence above that of financial performance,
and with working practices in Fleet Street becoming virtually ungovernable, it
was little surprise to find many leading periodical publishers on the verge of
bankruptcy by the decade’s end. A notable exception to this general picture of
financial mismanagement was provided by the chain of enterprises controlled
by Roy Thomson. Having first established a base in Scotland in 1953 through
the acquisition of the Scotsman newspaper publishing group, the Canadian
entrepreneur brought a new commercial attitude and business strategy to
bear on Britain’s periodical publishing industry. Using profits generated by a
string of successful media activities, in 1959 Thomson bought a place in Fleet
Street through the acquisition of Lord Kemsley’s chain of newspapers, which
included the prestigious Sunday Times.

Early in 1961 Thomson came to an agreement with Christopher
Chancellor, the recently appointed chief executive of Odhams Press, to merge
their two publishing groups and thereby create a major new force in the
British newspaper and magazine publishing industry. The deal was never
consummated however. Within days of publicly announcing the merger,
Odhams found its shareholders being seduced by an improved offer from
Cecil King, Chairman of Daily Mirror Newspapers, Ltd., which they duly
accepted. The Mirror’s acquisition of Odhams was deeply controversial,
mainly because it brought under common ownership the two left-leaning
British popular newspapers, the Mirror and the Herald. Our paper utilises
archive sources from the Cabinet Office to explore the political dialogue that

Howard Cox <h.cox@worc.ac.uk> is Professor of International Business History at the
University of Worcester, UK. During an academic career spanning over thirty years he has
published widely in the fields of business history, international business and corporate
strategy.

Simon Mowatt <simon.mowatt@aut.ac.nz> is Associate Professor in Management at AUT
University Business School, NZ. Simon has published widely in journals such as Business
History, Industrial and Corporate Change, and Technology Analysis and Strategic
Management.

© 2014 Business History Conference. All rights reserved.
URL: http://www.thebhc.org/publications/BEHonline/2014/coxandmowatt.pdf



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 2

enabled the controversial takeover to proceed unopposed by the regulatory
authority of the Monopolies Commission. In business terms, it analyses the
implication of the successful prosecution of the King-led deal for magazine
publishing in Britain: namely, the creation of a virtual monopoly through the
formation of the Mirror-controlled IPC Magazines.

Introduction

The publication of weekly consumer magazines constituted a highly concentrated
segment of Britain’s inter-war economy. By 1939, outside of Scotland, three domestic
firms dominated an industry in which the large-scale production of popular titles
provided cost advantages that allowed low cover prices to act as an effective barrier
to entry! Two of the leading publishers, Amalgamated Press and the
Newnes/Pearson Group, had gained a preeminent position before the end of the First
World War. Thereafter only the firm of Odhams Press, under the dynamic leadership
of Julius Elias, had been able to mount an effective challenge; most particularly by
investing in the higher quality system of gravure printing to compete with traditional
forms of letterpress-based publishing. In 1938, Edward Hulton had added a further
element of competition with the successful launch of the high-quality weekly
photographic magazine Picture Post, which competed with Odhams’ Illustrated
Weekly and Amalgamated Press’ Everybody’s in the general magazine segment.

During the 1940s the range of available magazine titles had become ossified as a
result of the quota controls imposed to effect the rationing of imported paper and
pulp, and it was not until 1950, when these constraints were fully rescinded, that the
scope for renewed competition emerged. By providing a source of relief from the
general austerity that pervaded post-war Britain, sales of these magazines —
particularly those aimed at women — experienced a sharp resurgence through to the
mid-1950s. Thereafter, however, the prevailing economic conditions became less
benign. Demand for general-interest magazines was depressed by the emergence of
commercial television, whilst the rising costs of labour in both the highly unionised
printing and editorial segments of the industry exerted a severe squeeze on
profitability across the board. Facing such intractable problems in the conditions
affecting production, the incumbent firms began to look for ways of easing the
burden of costs by effecting economies in the area of advertising spending and
publicity. One obvious palliative measure in this respect was the strategy of merger
and takeover that would bring some of the erstwhile competing titles under common
ownership. Thus as the 1950s progressed, the economic logic of amalgamation
gained increasing currency amongst Britain’s hard-pressed periodical publishers.

In the absence of direct legislative controls on mergers in Britain at this time (as
opposed to those powers granted through the Monopolies and Restrictive Practices
Act of 1948, which related to high market shares conferring monopoly power) the
process of amalgamation within the press constituted a matter of direct concern at
the highest levels of government. The present paper traces out the economic and

1 Two U.S.-based publishers had successfully established operations in Britain by the 1920s
and competed mainly in the market for higher-quality monthly consumer magazines: W.R.
Hearst’s National Magazine Company and Condé Nast Inc. For a useful comparison between
British and American magazine publishers in at this time cf. David Reed, The Popular
Magazine in Britain and the United States (London, 1997). On Condé Nast’s activities in
Britain between the wars cf. Howard Cox and Simon Mowatt, “Vogue in Britain,” Business
History 54, no.1 (2012): 67-87.



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 3

political context in which Britain’s consumer magazine industry was allowed to
transmute from an oligopoly in the late 1950s to a virtual monopoly under the
management of Cecil King’s Mirror Group by 1963. It shows that an overriding desire
across the political spectrum to avoid newspaper closures allowed King and his allies
to achieve effective monopoly over Britain’s leading consumer magazine titles.2

Magazines in Austerity Britain

The most pressing concern facing the leading magazine publishing houses after the
war had ended was the shortage of paper and the physical limit it placed on the
amount of display advertising that magazines could carry. This was a source of
revenue that the industry had developed strongly between the wars.3 To manage this,
the leading publishers of magazines developed a system of rationing the available
advertising space as fairly as possible, and in turn they received a good deal of
collaboration from the expanding group of advertising agencies acting on behalf of
their clients. Once the controls on paper finally began to be lifted — they were raised
from 35 percent to 70 percent of pre-war levels in 1949 and removed completely in
March 1950 — publishers began to nervously anticipate a return to more normal,
competitive conditions. However, with the price of paper still high, any decision to
increase the size and quality of their magazines would certainly bring about a rise in
the costs of production. Thus their continued profitability was contingent upon a
corresponding increase in revenue streams, both from additional sales of advertising
space and from cover price revenues. Competitive pressures arising from the
improved availability of paper thus threatened to undermine the secure position in
which the leading magazine publishers had found themselves.

To their immense relief, the latent unsatisfied consumer demand for their
products was substantial, most particularly amongst women readers. Reporting to
Amalgamated Press’ shareholders shortly after the controls on paper were rescinded
in 1950, its chairman, Lord Camrose, was scarcely able to disguise his astonishment
at the magnitude of the uplift in sales across the entire range of the company’s
women’s magazines. Even the firm’s dreary Woman’s Weekly, featuring as it did
neither large page size nor colour printing, was now selling an average of 1.6 million
copies compared with 500,000 before the war. The ancient Home Chat had doubled
its pre-war circulation, to register weekly sales in excess of 300,000, whilst Woman’s
Illustrated had moved beyond 500,000. The firm’s monthly women’s magazines also
made substantial gains in circulation, with the cheap 9d Woman and Home briefly
threatening to breach the one million mark, a sales target undreamed of before
1940.4 Newnes was able to report similar figures amongst its women’s journals. Its
superior competitor to Woman’s Weekly, the partly colour-printed Woman’s Own,
first matched and then rapidly outpaced its close rival’s sales figures, en-route to a

2 The account that follows is drawn from material developed in Howard Cox and Simon
Mowatt, Revolutions from Grub Street (Oxford, 2014).

3 For magazines that depended heavily on advertising for their revenues, such as Condé
Nast’s Vogue and National Magazine Co.’s Harper’s Bazaar, the loss of space available to
advertisers was particularly significant. Correspondence from the Condé Nast office in
London to New York during the war complained bitterly that Harper’s Bazaar was able to
effectively steal its advertising revenue due to the limited space that could be provided in
British Vogue. Condé Nast Archive, Box 13.

4 Times, 27 June 1950, 11.



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 4

circulation of 2.5 million in the mid-1950s.5 Meanwhile Odhams’ Woman emerged
from amongst the company’s “Big 3” one-million-selling weeklies — John Bull and
Illustrated being the other two® — to become first a two million, in 1950, and then a
three-million-selling publishing phenomenon four years later. With such an
expanding circulation and readership, the three leading magazine publishing firms
saw their advertising revenue grow exponentially,” and by 1953 Camrose was
gleefully advising his firm’s shareholders of the unmatched proficiency with which
their magazines were able to prise open the handbags of Britain’s austerity-plagued
housewives.8

Camrose’s address to Amalgamated Press’ shareholders at the 1953 annual
general meeting proved to be the last before his death in June 1954. In his resumé of
the prevailing business conditions he pointed to the changing cost patterns that were
emerging in the industry, with sharp declines in the price of paper after 1952 being
offset by higher costs in the areas of publicity, editorial, carriage, and the wages of
printing labour. During the mid-1950s his son and successor as chairman, Michael
Berry (later Lord Hartwell), grappled with these forces as they began to reverse the
post-war trend of rising profits across the industry. Labour troubles in the printing
side of the business, stemming from demarcation disputes and changing wage
differentials between different unions, were becoming an acute problem for
magazine publishers and the newspaper trade.9 In March 1956, following the
expiration of a five-year agreement between the British Federation of Master Printers
and various print unions, a breakdown in negotiations led to a severe disruption of
magazine printing in London for a period of some weeks. Amalgamated Press was
particularly badly hit, with 23 of its 29 weekly publications suspended at one stage,
causing a severe dent in its revenues and profits.’® During the dispute
Amalgamated’s trade publishing arm, the Associated Iliffe Press, sought alternative
printing in Europe and Canada, and was able to avoid disruption to all but one of its
titles, although in the long-run such a move did not prove to be economical.t

Associated Iliffe was not the only British-based publishing enterprise that looked
to Canada for assistance during the 1950s. When the Scotsman newspaper fell into
financial difficulties during 1953, the firm’s directors in Edinburgh responded to an
invitation made three years earlier by the acquisitive Canadian entrepreneur, Roy
Thomson, to sell their long-standing but loss-making title to his expanding group of
media businesses. The Canadian magnate created Thomson Scottish Associates, Ltd.,

5 Under the post-war editorship of James Drawbell, the circulation of Woman’s Own peaked
at 2.55 million in 1957. Cynthia White, Women’s Magazines (London, 1970), 127.

6 Tllustrated Weekly and Passing Show were rolled together by Odhams in March 1939 to
form the colour-printed Illustrated as a more effective competitor to Hulton’s Picture Post.
R.J. Minney, Viscount Southwood (London, 1954), 274.

7 The value of display advertising in magazines (except trade and technical) had grown to 170
percent of its 1938 level by 1949 and to 355 percent by 1953, due in large measure to a
doubling of the advertising rate per column inch per thousand over this period. Magazines as
a whole accounted for almost one-third of the value of expenditure on advertising by 1954 as
paper rationing controls continued to affect the size of newspapers. J. Edward Gerald, The
British Press Under Government Economic Controls (Minneapolis, 1956), 102-5.

8 Times, 8 June 1953, 12.

9 Cf. Keith Sisson, Industrial Relations in Fleet Street (Oxford, 1975), 125-32.

10 Times, 29 March 1956, 7.

1 Times, 3 July 1956, 15. It later transpired that the decision by Associated Iliffe to print their
publications abroad led to greater costs than simple suspension would have done. Times, 3
July 1957, 16.



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 5

to take control of the group of publications that included the Edinburgh Evening
Dispatch and a number of weekly titles as well as the Scotsman.2 The move provided
Thomson with a base in the United Kingdom and in 1957 his majority-owned
Scottish Television Ltd acquired the licence for Scottish commercial television from
the Independent Television Authority.13 The Scottish television venture proved to be
highly lucrative, and within the space of two years had provided Thomson with the
financial capacity to purchase the publishing interests of Lord Kemsley, including the
Sunday Times.*4 Kemsley’s nephew, Michael Berry, greeted with astonishment news
that the sale of the Sunday Times had taken place without his knowledge. Berry’s
subsequent counterbid for the newspaper title that his father, Lord Camrose, had
purchased back in 1915 was unceremoniously rebuffed by Thomson.'s The
acquisition of the Sunday Times brought the Canadian publisher a base in Fleet
Street as well as a chain of provincial newspapers in Aberdeen, Cardiff, and across
the north of England, and Thomson quickly set about modernising Kemsley’s
newspaper businesses. He sold the Empire News to the News of the World Group,
closed the Sunday Graphic, and gave much greater editorial freedom to the
management of the Sunday Times.’® By the end of the 1950s, therefore, Roy
Thomson had emerged as a significant player in the British media scene. In 1961 his
operations were consolidated under the identity of the Thomson Organisation Ltd.,
at which point he extended his interests for the first time into Britain’s magazine
field by acquiring a controlling interest in the Illustrated Newspapers group from Sir
John Ellerman. He thereby obtained the nucleus of a magazine business that
included the turn-of-the-century Tatler and Sphere titles as well as the long-standing
Hllustrated London News.'7

The progress of Newnes and Amalgamated Press during the 1950s had been
marked almost as much by the closing or consolidation of titles as by the
introduction of new ones. The downside of the rapid expansion in the weekly
women’s magazine segment had been the ever-rising costs of publicity needed to
maintain market share within the tight three-firm oligopoly which controlled the
leading titles. Successful mass production of these consumer magazines required
expensive investments in colour printing equipment and, for a vertically integrated
firm such as Amalgamated Press, modern paper-making machinery. The system of
high-volume production also provided the printing unions with considerable
bargaining power based on an ability to shut off revenues by closing down the
presses. At Amalgamated Press, Michael Berry described 1956-57 as an exceptionally
difficult year, with over £4 million invested in plant and machinery, a print workers’

12 Roy Thomson, After I was Sixty (London, 1975), 7-21; Monopolies Commission, Thomson
Newspapers Ltd., (London, 1968), 7.

13 Susan Goldenberg, The Thomson Empire (London, 1984), 34.

14 Kemsley had earlier sold Hulton’s old Daily Sketch to Associated Newspapers in 1952 and
the Financial Times to Pearson in 1957. Colin Seymour-Ure, The British Press and
Broadcasting (Oxford, 1996), 39.

15 Michael Berry’s shock in discovering that this transaction had been completed without his
knowledge was exacerbated by the fact that the presses of his Daily Telegraph newspaper
were actually being used to print the Sunday Times on behalf of his uncle’s firm. Duff Hart-
Davis, The House the Berrys Built (London, 1990), 181.

16 On the modernising of the Sunday Times cf. Harold Evans, My Paper Chase (London,
2009), 265-76.

17 Graham Murdock and Peter Golding, “The Structure, Ownership and Control of the Press,”
in Newspaper History, ed. G. Boyce, J. Curran, and P. Wingate (London, 1978), 138-9);
Susan Goldenberg, The Thomson Empire, 91; Times, 28 November 1961, 12.



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 6

stoppage that was only resolved by a pledge to raise wages by approximately 11
percent, the closure of four of its long-standing titles due to rising costs, falling
advertising revenues for the first time in fifteen years, and the extreme competitive
pressures in the market for women’s weekly magazines keeping up the costs of
promotion and publicity. As for the introduction of fresh titles, he bemoaned the fact
that, “Quite apart from the considerable financial outlay needed, the paper and
printing bills alone are so high that they are usually too prohibitive to be practicable
when considering the starting of new publications.” In the year ahead, he concluded,
“hard facts and maybe hard remedies will have to be faced.”8

Takeovers and Corporate Consolidation

The remedies to the rising costs and declining profits of Britain’s leading magazine
publishers began to take shape in earnest during 1958. Two events provided the
catalyst for the process of industry realignment which began in that year — the birth
of one new magazine and the death of another. In May 1957, Edward Hulton took the
decision to consign his firm’s leading magazine title to oblivion. The circulation of
the Picture Post had been in decline since the early 1950s9 after the Conservative
Party-supporting proprietor had persuaded his compliant board to dispense with the
services of its socialist editor Tom Hopkinson. Tension had been growing between
the two men since the end of the war, as Hulton’s political outlook veered sharply
away from the earlier socialist ideals of the magazine and instead became
increasingly centred on the emerging American hostility towards the Soviet Union.
The flashpoint between the two men arose over an item for Picture Post that detailed
mistreatment of North Korean prisoners of war, as the American anti-Communist
stance hardened into military conflict.2 Shorn of Hopkinson’s vision, the Picture
Post lost both editorial direction and readers. A cursory study of the cover features of
the Picture Post from the mid-1950s, now featuring full colour photographs, displays
the magazine’s changing emphasis from its war-time reputation in hard journalism
towards celebrity and attractive females. The change in formula alienated the
magazine’s existing readership and failed to recruit a new generation, an
unsuccessful transition that was not helped by a (rapidly reversed) decision in the
mid-50s to raise the cover price by 50 percent from 4d to 6d.2* Looking back on his
decision to close the title, Hulton cited changing readership patterns rather than his
earlier explanation which had laid the blame squarely on the growing influence of
television.22 More plausibly, it was Hulton’s attempt to recast the Picture Post in line
with his perception of the British public’s evolving tastes, and the frequent changes of
editor and market strategy that accompanied this policy, which ultimately brought
the magazine down.23

18 Times, 3 July 1957, 16.

19 The final issue of the Picture Post was that of June 1957. By this time the magazine’s
circulation had fallen below 750,000, less than half that of its wartime peak. Times, 16 May
1957, 9.

20 Charles Wintour, “Hopkinson, Sir (Henry) Thomas (1905-1990),” in Oxford Dictionary of
National Biography, (Oxford, 2004).

21 Joan Barrell and Brian Braithwaite, The Business of Women’s Magazines (London, 1988),
30.

22 Oral evidence given to the Royal Commission by Edward Hulton. Royal Commission on
the Press, Report, 1961-2 (London: 1962), 56.

23 Colin Seymour-Ure, “Hulton, Sir Edward George Warris (1906-1988),” in Oxford
Dictionary of National Biography, (Oxford, 2004).



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 7

The demise of the Picture Post brought into sharp relief the declining demand
for general consumer magazines more broadly in Britain, as the growth in television
presented consumers with a medium of entertainment that monopolised their
attention in a way radio programmes had not done.24 This downward trend in sales
of general magazines also adversely affected Odhams, whose Illustrated and John
Bull titles were suffering from similarly declining levels of sales.25 As a result,
Odhams’ dependence on advertising revenues from magazines aimed at women was
further increased. With sales of their flagship Woman moving beyond 3 million per
week, the point was reached at which the company’s gravure printing capacity in
Watford began to experience diseconomies of scale for a single weekly title.26 Given
that demand amongst advertisers for space in the woman’s weekly segment was
showing no sign of exhaustion, Odhams took the decision to launch a second
periodical aimed at the more price competitive segment of the women’s weekly
market.2” Under the editorship of Joyce Ward, Odhams’ new Woman’s Realm title
immediately began to make inroads into the sales of its principal competitor,
Amalgamated Press’ Woman’s Weekly. Following Odhams’ move, and Newnes’
launch of Woman’s Day into the same segment shortly before,28 an exasperated
Michael Berry was moved to exclaim that, “Each publishing house seems to act on
the assumption that the appetite for women’s magazines is still unsatisfied,” despite
the fact that the continued viability of all these titles required ever-greater sums in
terms of publicity. The intensification of competition in the one segment of the
magazine industry that was continuing to prosper came as a severe blow to
Amalgamated Press, whose own leading general magazine, Everybody’s, was also
losing sales.29 Seen retrospectively, Odhams’ successful launch of Woman’s Realm
represented a watershed moment for the UK magazine industry; in one way or
another, consolidation had now become an economic imperative.

According to one biographer, Michael Berry had reached the conclusion that the
leading magazine titles of Amalgamated Press were set to lose £1 million during the
financial year 1958-59.3° Under these circumstances it is hardly surprising that he
and his fellow family members, who as a group effectively controlled the company via
their 33-percent ownership of the firm’s ordinary shares, were open to offers. The
first bid came in November 1958 from Cecil Harmsworth King the chairman of Daily
Mirror Newspapers, Ltd., and a nephew of the founders of Amalgamated Press,
Alfred and Harold Harmsworth. King had assumed control of Mirror Newspapers in
1951 from Guy Bartholomew,3! with whom he had pioneered a tabloid revolution in
the British popular press.32 In the immediate post-war period the circulation of the
Daily Mirror had risen from two million to over 4.5 million copies, and by 1950 it
had overtaken the Daily Express as Britain’s largest selling national newspaper.
However, this growth subsequently stalled, particularly during the latter part of the
1950s, and King sought opportunities to expand Mirror Newspapers’ sphere of media

24 Times, 2 July 1958, 15.

25 Joan Barrell and Brian Braithwaite, The Business of Women’s Magazines, 26.

26 David Reed, Popular Magazines in Britain and the United States, 222.

27 Times, 9 June 1958, 16.

28 Jack Low, Publisher of the Century (London, 1999), 46.

29 Times, 2 July 1958, 15.

30 Duff Hart-Davis, The House the Berrys Built, 179.

3t John Beavan, “King, Cecil Harmsworth (1901-1987),” in Oxford Dictionary of National
Biography, (Oxford, 2004).

32 Hugh Cudlipp, Publish and be Damned! (London, 1953), 282.



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 8

activities via a strategy of horizontal integration.33 Recognising the potential of
commercial television to provide good long-term returns, King had begun the
expansion of the Mirror organisation when he purchased a minority interest in
Associated Television followed subsequently by a move into magazines.

King’s bid for the magazine business of Amalgamated Press was complicated by
the fact that the capital value of the Berrys’ magazine firm exceeded that of Mirror
Newspapers, and any deal needed to be financed primarily through the issue of new
equity. Under the initial arrangement, by which two Mirror Newspaper shares would
be exchanged for each share in Amalgamated Press, the net effect would have been to
transfer ownership of the Mirror to the shareholders of Amalgamated Press.34 It had
therefore been agreed that the Berry shareholding in the expanded Mirror
Newspapers organisation would be immediately sold on to Sunday Pictorial
Newspapers, a partner company that already owned 15.5 percent of Mirror
Newspapers ordinary shares. This arrangement allowed the Berrys to effectively sell
their shareholding in Amalgamated Press for cash. At the conclusion of the deal, a
proportion of this cash would subsequently be recouped by Mirror Newspapers as a
result of the Amalgamated Press’ own interests in commercial television. In 1957 the
Berrys had bought a minority stake in Southern Television and under the terms of
the ownership of such broadcasting rights, the Independent Television Authority
prohibited the shares in more than one commerecial television company being held by
any given organisation. Thus the Mirror’s holding in Associated Television meant
that the Amalgamated Press’ Southern Television interest would need to be sold
upon completion of the merger.

Before the Mirror’s deal could be consummated, rumours of a counter-bid forced
King to raise his offer to the shareholders of Amalgamated Press by a further £2
million in December 1958.35 In the final analysis, Mirror Newspapers paid the public
shareholders a total of £15 million in shares and cash, and the Berry family interests
received somewhere in excess of £3 million.3¢ Despite the very large sum required to
purchase the business, King later boasted that the value of the two subsidiaries of
Amalgamated Press — the Imperial Paper Mills and the Kelly-Iliffe portfolio of trade
journals — was greater than the price that the Mirror had paid for the whole
enterprise, and thus that the consumer magazine part of the business had effectively
cost nothing. All the same, the need for a complete revamping of the management of
the consumer magazine business was readily acknowledged both by King and
insiders amongst the Berry employees.3”

The rumoured counter-bid for Amalgamated Press during the course of the
Mirror Newspapers negotiations had emanated from Odhams.38 Whilst this firm had
been relatively successful in terms of its magazines, trade journals, book publishing,
and billboard advertising activities — and published the very successful Sunday
newspaper The People — by the late 1950s the poor performance of its leading
newspaper the Daily Herald, co-owned with the Trades Union Congress (TUC), was
causing concern for the firm’s future profitability. The Herald’s sales had fallen
below two million in 1951, soon after the quota system of paper rationing had been

33 Cecil King, Strictly Personal (London, 1969), 124.

34 Times, 28 November 1958, 18.

35 Times, 13 December 1958, 6.

36 Duff Hart-Davis, The House the Berrys Built, 179.

37 Cecil King, Strictly Personal, 124-5; Duff Hart-Davis, The House the Berrys Built, 217.

38 Odham’s interest is confirmed in a memoir by Hugh Cudlipp. Hugh Cudlipp, At Your Peril
(London, 1962), 173-4.



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 9

abolished. Thereafter it rapidly lost readers to the tabloid Daily Mirror, and its share
of the lucrative market for consumer advertising was consequently also in decline.39
Early in 1957 the management of another newspaper with a flagging circulation, the
middle-class News Chronicle, approached Odhams to propose a merger of the two
titles, but the offer (which had the qualified backing of Labour Party leader Hugh
Gaitskell) was rebuffed.4o All the same, in each of the three years prior to 1958,
Odhams’ chairman, A.C. Duncan, had reported rising costs and falling profits to his
shareholders, and the management must have viewed with a degree of foreboding the
likely impact on competition in the magazine market that would arise from the
change in ownership of Amalgamated Press. King certainly wasted no time in
starting the process of rationalising the magazine portfolio of the Mirror’s new
acquisition. Within three months of taking control, the company had followed
Hulton’s lead by killing off its own general consumer weekly publication,
Everybody’s, along with TV Mirror, a relatively recent venture in the TV segment
which had been unable to overcome the listing monopolies of the Radio Times and
TV Times,4* together with the moribund women’s magazine Home Chat, a stalwart
from Alfred Harmsworth’s earliest days which he had launched in 1895.42 Clearly,
sentiment was now playing second fiddle to profitability in Britain’s magazine
industry as King promised shareholders further modernisation of the consumer
magazines business.43

By the late 1950s the vagaries of time were beginning to take their toll on the
management of Odhams. In 1958 chairman A.C. Duncan had reported the passing of
one of the firm’s joint managing directors, W.H. Parrack, who had served for 42
years. Duncan himself was shortly to retire from his role at the head of the company,
and there is a strongly held impression that his leadership during his period in
charge had tended to look back to the legacy of the inspirational Julius Elias rather
than forward to the newly emerging popular consumer culture of the late 1950s and
early 1960s.44 In recognition of the need for new blood, early in 1959 the Odhams

39 In fact a survey of newspaper readers by the Mass Observation organisation in 1949 had
found that around one-half of those who read the Daily Herald and the Daily Mirror could
remember nothing whatsoever of the advertising material contained in their paper. Mass
Observation, The Press and its Readers (London, 1949), 121.

40 Stephen Koss, The Rise and Fall of the Political Press in Britain (Vol. 2) (London, 1984),
652-3. Gaitskell’s endorsement was, unsurprisingly, dependent on the merged newspaper’s
continued backing of the Labour Party. The News Chronicle had traditionally supported the
Liberals. Adrian Smith, “The Fall and Fall of the third Daily Herald,” in Northcliffe’s Legacy,
ed. P. Catterall, C. Seymour-Ure, and A. Smith, (Basingstoke, 2000), 181-5.

41 During the 1950s the BBC’s Radio Times had outstripped all other magazine sales to reach
8.8 million in 1955. The magazine was printed by Waterlows at a purpose-built factory in
Park Royal, London. In 1956 the company added a second plant in East Kilbride to print the
Scottish edition. Sales of the Christmas edition peaked in 1988 at 11.2 million. Tony Currie,
The Radio Times Story (London, 2001), 39, 91, 242. The TV Times was launched in 1955 and
only became a national magazine in 1968, at which point its sales were 3 million. Jack Low,
Publisher of the Century, 48-9. The listings monopoly of these two magazines only ended in
the 1980s.

42 Times, 13 March 1959, 8.

43 On the changes instigated at Amalgamated Press following the Mirror’s takeover cf. Hugh
Cudlipp, At Your Peril, 190-7.

44 According to Hugh Cudlipp of the Mirror, Duncan and two of his co-directors were
spiritualists and kept in touch with Elias through a medium after his death. Elias apparently
advised them to ‘take risks’. Cf. Charles Wintour, The Rise and Fall of Fleet Street (London,
1989), 62.



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 10

board appointed Sir Christopher Chancellor, general manager of the Reuters news
agency from whom the Daily Herald had drawn much of its overseas copy, as vice-
chairman.45 At precisely the same moment, Odhams’ management put forward a bid
of £1.8 million for the Hulton Press business. With no concern for overlap between
the two firms’ general interest publications, given the recent closure of Illustrated
magazine’s main rival title, Picture Post, the move provided Odhams with access to a
range of new outlets, including children’s publications (notably the Eagle comic
strip) and a number of sporting titles.4¢ With 59 percent of the ordinary shares of
Hulton Press being family-controlled, agreement to go ahead with the takeover was
unproblematic given Edward Hulton’s support for the sale of his business.

Across Britain’s magazine industry, the takeover juggernaut now gathered
significant momentum. Within a month of the acquisition of Hulton Press (re-titled
by Odhams as Longacre Press), a bid just short of £10 million was lodged on behalf
of the owners of the News of the World for the publishing business of Newnes.47
Despite the fact that this bid was subsequently raised to over £11 million, it quickly
became apparent that Odhams would be prepared to trump the News of the World
offer to gain control of Newnes’ magazine titles. Using a combination of cash and
equity, Odhams’ owners were able to provide a counter-bid of £12.3 million to the
Newnes shareholders. The bid was immediately accepted by the Newnes board,
under its chairman Charles Morris, and the company’s ordinary shareholders duly
voted in favour.48 The coming together of Newnes and Hulton under the ownership
of Odhams meant that by 1959 the bulk of leading titles in the British-owned
segment of its consumer magazine industry — outside of Scotland — now lay within
the hands of just two firms.

From Duopoly to Monopoly

Throughout the whole of 1960, the magazine and newspaper publishing industry in
Fleet Street was in a state of ferment. The emergence of Roy Thomson as the new
owner of the Sunday Times, the sale of Amalgamated Press to the Mirror Newspaper
interests, and the swallowing of Hulton and Newnes by Odhams Press were followed
in October 1959 by the decision of the Cadbury family to close the News Chronicle
and Star. These papers were sold overnight to Esmond Rothermere’s Associated
Newspapers and subsumed into their leading Daily Mail and Evening News titles
respectively.49 The demise of the News Chronicle was a particularly traumatic event
in the history of British national daily newspapers as it represented the remaining
mouthpiece of the Liberal Party.5° However, its dwindling sales and substantial
losses meant that the paper’s commercial viability was compromised. Its closure
inevitably raised fresh concerns over the future position of Odhams’ Daily Herald
with which the News Chronicle had pursued an abortive merger three years earlier.
Odhams had, of course, grown spectacularly over the course of the year which
preceded the closure of the News Chronicle and, at his final annual general meeting
of the company as chairman, A.C. Duncan had informed shareholders that the asset

45 Times, 18 March 1959, 7. On the use of Reuters by the Daily Herald cf. Adrian Smith, “The
Fall and Fall of the third Daily Herald,” 176.

46 Times, 16 March 1959, 10. On the Hulton firm’s development of the Eagle comic strip cf.
Sally Morris and Jan Hallwood, Living with Eagles (Cambridge, 1998), 119-137.

47 Times, 16 April 1959, 20.

48 Times, 20 May 1959, 15; 21 May 1959, 10; 30 May 1959, 6.

49 §.J. Taylor, The Reluctant Press Lord (London, 1998), 133-5.

50 Stephen Koss, The Rise and Fall of the Political Press in Britain, 653-5.



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 11

value of their company had virtually doubled over the course of twelve months, and
was now estimated to be £40 million.5* He also noted that the sales of the Daily
Herald stood at 1.4 million, but declined to mention the fall of 50,000 copies that
had occurred since the previous year’s AGM.52

Duncan’s successor as Odhams’ chairman was the recently appointed
Christopher Chancellor whose first task was to revamp the Daily Herald. This
entailed ending its longstanding relationship with Britain’s trade unions, under
which the TUC held ultimate editorial control.53 To effect this process of
disengagement, in August 1960 Chancellor appointed as editor of the Herald a
Labour Party right-winger from the Manchester Evening News, John Beavan, whose
brief was “to embrace the new meritocracy and move the paper upmarket, with
features and reviews likely to attract a widening middle-class.”s4 At the Mirror,
meanwhile, Cecil King was concerned to improve the profitability of his newly
acquired magazine portfolio by reducing the total number of women’s weekly
magazines competing for the same readers. According to his own account, King
proposed to Chancellor late in 1960 that Odhams and Mirror Newspapers (now
operating the Amalgamated Press business under the new mantle of Fleetway
Publications) form a joint venture, majority owned by Odhams, which would handle
the women’s weekly magazines.55 Alternative accounts given by Odhams’ directors
suggested that King had proposed to sell them a number of Fleetway’s magazines and
plant for a sum of £10 million.5¢ Whatever the case, Chancellor was reluctant to
accede to King’s proposal, but feared that refusal would leave the way open for a
takeover bid by Mirror Newspapers. A white knight was thus sought by Odhams in
the shape of Roy Thomson.

During the early months of 1961, the future shape of Britain’s consumer
magazine publishing industry became inextricably linked with the fate of the Daily
Herald. Once again, Labour Party leader Hugh Gaitskell played an active role in the
events that unfolded, this time by encouraging Chancellor to seek an arrangement
with the Thomson interests in order to prevent the Herald from falling under the
control of King and the Mirror organisation.s” A series of discussions between
Odhams and Thomson eventually resulted in a joint statement on behalf of the two
companies’ boards in January 1961 in which they outlined plans to merge under the
aegis of a holding company. It was possible for such a merger to go through
uncontested given that the Thomson family interests held voting control over that
organisation. Thus the merger was to be structured as a takeover bid by Odhams for
the shares of Thomson, but the conjectured holding company, Thomson Odhams,

51 As well as their acquisition of Hulton Press and George Newnes, Odhams had also
purchased the Contract Journal Company, Ltd., during the course of that year. Times, 17
June 1960, 23.

52 At the 1959 AGM Duncan had stated that the sales of the Herald were 1.5 million. Koss
gives the actual circulation (i.e. sales) figures as 1,412,414 copies in 1960 and 1,465,994 in
1959. Stephen Koss, The Rise and Fall of the Political Press in Britain, 655.

53 Times, 25 August 1960, 9.

54 Adrian Smith, “The Fall and Fall of the third Daily Herald ,” 186.

55 Cecil King, Strictly Personal, 125.

56 Times, 10 February 1961, 5.

57 Gaitskell’s support for a merger between Odhams and Thomson was not universally
ascribed to within the Labour movement. Key figures such as his deputy George Brown and
the leader of the huge Trade and General Workers Union, Frank Cousins, both argued
strongly that King and the Mirror would provide a better home for Labour-supporting
national dailies. Adrian Smith, “The Fall and Fall of the third Daily Herald,” 186-7.



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 12

Ltd., would be effectively controlled by Roy Thomson’s consequent 29-percent share
ownership. Speaking at a joint press conference on 26 January, Odhams’ prospective
new owners gave assurances that no publication would be closed down as a result of
the merger. At the same time, Chancellor stated that the TUC had not been informed
of the negotiations, despite their 49-percent shareholding in the Herald, “because
this was essentially a deal between Thomson Newspapers and Odhams Press.”58

The announcement was greeted immediately by a call for a royal commission to
investigate the growth of monopolistic control in the newspaper and periodical
publishing business. A question to Conservative Prime Minister Harold Macmillan
was tabled on the issue for discussion in Parliament on 2 February. Before it could be
posed, however, Mirror Newspapers launched a counter-bid for Odhams. A
statement that accompanied this bid emphasised the substantial economies that
would be gained by the closer co-operation of the two groups’ respective magazine
interests via the elimination of overlapping expenditure on promotion and publicity.
Giving assurances that the future of the Herald as an independent, Labour-
supporting paper would be secure, the statement added that, in the event of the
Thomson-Odhams merger still going ahead, it would be the Mirror’s intention to sell
off the whole of the Thomson interests, including the participation in Scottish
Television.59 Given that Roy Thomson would control less than 30 percent of the
shares of the merged Thomson-Odhams entity, the Mirror bid to Odhams’
shareholders was a mortal threat to the Canadian’s continued participation in the
British media industry on his own terms. Within days, Thomson had signalled his
intention to withdraw from the arrangement with Odhams.6°

As these events unfolded, the political response was rapidly taking shape. Initial
discussions at the Home Office played down the likely impact that the Thomson-
Odhams merger would have on the range and political complexion of newspapers
available in Britain. When, a few days later, attention switched to the Mirror’s bid for
Odhams, the effect on Britain’s national newspapers was considered to be unaffected,
with no closures similar to that of the News Chronicle likely to be forthcoming.
Rather, the commercial motive of the Mirror-Odhams amalgamation was assumed to
be based around the periodical and magazine interests of the two firms. This latter
point was reiterated by Gaitskell at a meeting convened with Prime Minister
Macmillan, Liberal Party leader Jo Grimond and the Home Secretary on 1 February.
Gaitskell argued that the magazine war lay at the root of the latest developments and
the threat to the Daily Herald was a consequence rather than a cause of these
developments. Grimond, meanwhile, expressed his concern about the power of the
print unions which he considered to represent the main problem facing the
industry.6* Responding to questions in the House of Commons, Macmillan drew
attention to the issue of monopoly control over magazine publishing that might stem
from the Mirror’s takeover of Odhams. Given that the new concern would control
somewhere in the region of 300 popular periodicals, Macmillan promised that any
significant increases in price or reductions in choice arising pursuant to the merger
taking place could trigger a reference to the Monopolies Commission.®2 Macmillan’s
statement was based on advice given to him by the Attorney General who had

58 Times, 26 January 1961, 10; 277 January 1961, 12.

59 Times, 28 January 1961, 6.

60 Times, 2 February 1961, 12. The Thomson-Odhams merger was formally cancelled late in
February. Times, 25 February 1961, 6.

61 CAB 21/5960 Amalgamation of Newspapers.

62 Times, 1 February 1961, 6.



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 13

considered that a reference to the Monopolies Commission was technically possible
and should not be actively discounted out for fear that it might encourage the merger
to go ahead.®3 Nonetheless, Macmillan’s statement in the House had effectively ruled
out a Monopolies Commission enquiry into the impact on competition of the merger
itself.

With Thomson no longer in the picture and no Monopolies Commission
investigation to prevent the merger taking place, the Mirror bid was free to move
forward. Naturally, the board of Odhams opposed it. The thrust of the argument to
their independent shareholders was that, whereas the Odhams-Newnes-Hulton
portfolio of magazines were largely operating on a sound economic basis, the
Amalgamated Press stable of periodicals, now recast as Fleetway Publications, were
in many cases very likely to be losing money and could thus only be maintained in
business by means of ruinous levels of expenditure on publicity and promotions. In a
letter to Odhams’ shareholders they outlined their company’s willingness to reach an
accommodation with King in order to reduce “the problem of competition in the
women’s magazine field.”¢4 King’s response was simply to raise the value of the
Mirror’s bid by another £5 million. In addition, prompted by a suggestion from his
deputy, Hugh Cudlipp, King pledged to continue publishing the Daily Herald for a
minimum of seven years if the merger went through.%s On 24 February Christopher
Chancellor wrote to Odhams’ shareholders advising them to accept the revised terms,
which amounted to around £37 million in total, and the takeover of Odhams by the
Mirror was effectively completed on 1 March.66

Chancellor and Thomson had thus been vanquished, but trade union opposition
to the merger now became King’s central cause for concern. Fearing redundancies,
the general secretaries of unions affiliated to the Printing and Kindred Trades
Federation sought a meeting with King to discuss future scenarios.®” Given that the
logic of the Mirror’s takeover of Odhams had been based on the benefits of
rationalisation in the women’s weekly segment there was little choice other than to
make some adjustment in this field. Consequently, the Fleetway publication
Woman’s Illustrated was rolled into Odhams’ Woman, and two Newnes
publications, Woman’s Own and Woman’s Day were merged under the masthead of
the former.®8 In sum, however, the amount of bloodletting was relatively small and
King acknowledged in his memoir that both Odhams and Newnes were largely well-
run businesses.® In terms of plant rationalisation, all the existing gravure printing
facilities of the old Amalgamated Press in London were closed, with the more
modern presses being relocated to the Odhams printing facility in Watford.

Whilst the merger negotiations still were underway, Prime Minister Macmillan
convened a meeting to consider the issue of setting up a Royal Commission on the
Press. The benefits of holding an enquiry were seen to be threefold: to allay the
public anxiety about newspaper closures that arose following the demise of the News
Chronicle; to assess the potential issues that might arise from increased industrial

63 CAB 21/5960 Amalgamation of Newspapers.

64 Times, 10 February 1961, 5.

65 Hugh Cudlipp, Walking on the Water (London, 1976), 247.

66 Times, 2 March 1961, 12.

67 Times, 15 April 1961, 5.

68 Newspaper Press Directory (London, 1962), 23-4. The tit-for-tat closure of Newnes’
Woman’s Day and Fleetway’s Woman’s Illustrated had been the proposal put by King to
Chancellor at their meeting in December 1960 that had set the subsequent merger processes
in train.

69 Cecil King, Strictly Personal, 126.



Howard Cox and Simon Mowatt // The Controversial Birth of IPC Magazines, 1958-63 14

concentration in the periodical publishing industry for the range of views aired in the
press; and to expose current weaknesses in the organisation and operational
efficiency of the periodical publishing and printing industry. Convened under the
chairmanship of Lord Shawcross, the Commission’s report, published in 1962,
acknowledged the extreme degree of concentration that the Mirror-Odhams merger
had brought into effect within the consumer magazine branch of the periodical
publishing industry. However, the conclusions found little of concern in terms of
providing a choice to the public and the report itself, somewhat perversely given the
degree of monopoly power that now existed, pointed to the benefits of an individual
concern owning multiple magazine titles, viz: “The large magazine undertaking is
better able than a concern with only one periodical to cater for changing needs and
tastes among readers by stopping one publication and launching another.”70 This
ringing endorsement of big business within the magazine segment of the press did
not extend to the operation of its labour force. Within the newspaper business, the
huge level of inefficiency in relation to printing was the overwhelming focus of the
Royal Commission’s approbation.

The final upshot of the corporate magazine mergers was the formation in
December 1962 of the International Publishing Corporation, known subsequently as
IPC. This created a corporate entity into which the interests of the Mirror
Newspapers and its compatriot the Sunday Pictorial were subsumed. In April 1963
IPC became the holding company for all the various publishing interests of the
Mirror Group. Six operating divisions were created, one of which handled the
publishing of newspapers, two of which published trade journals (Kelly-Iliffe
Holdings and the National Trade Press which included the Hulton successor
Longacre Publishing as well as numerous trade press enterprises), and three which
were primarily concerned with consumer magazine publishing (Fleetway, Odhams
and Newnes).”t Above it all, a Harmsworth, in the shape of Cecil King, now presided
over a virtual monopoly of Britain’s consumer magazines.

70 Royal Commission on the Press, (London, 1962), 76.
71 IPC Annual Report and Accounts, 1963, 3.



